Начало Експерти Материали Попитай Оракула Форум Окултен портал Хороскоп
Occultportal - Окултен портал
 


Име:
E-mail:
Съобщение:
 
Консултирайте се с:
Атанас Велков
Атанас Велков
Окултен наблюдател
0888040420 Skype икона
Визитка >>
Руми Атанасова
Руми Атанасова
Окултен наблюдател
0034610637687 Skype икона
Визитка >>
 Eли Маринова
Eли Маринова
нумеролог
+359896530106 Skype икона
Визитка >>
Празници и обреди през януари 2011 г.

Празници и обреди през януари 2011 г.

Публикувано от:

Eли Маринова
Прегледана днес 2165 пъти

01. Януари, събота, Васильовден, Сурваки, Мръсни дни - от 24.12 до 06.01
Свети Василий Велики.
Името Василий идва от гръцки език и означава "царствен". Празнуват Васил, Василка, Веско, Веска; Веселин, Веселина, Весела.
На Васильовден отбелязваме началото на Новата година. Този ден е наситен с много магически ритуали и гадания за здраве, любов и плодородие. Според народната традиция денят се нарича Сурваки. Вечерта срещу него се поднася втората кадена вечеря, но този път ястията са блажни. На трапезата, освен житото, орехите и другите ритуални храни от Бъдни вечер, задължително присъства обреден хляб с пластична украса – Боговица с кръст отгоре или пита с пара в нея. Тук има и баница с късмети от наречени дрянови клонки с пъпки. Едно парче от нея стопанката ще прибере за Света Богородица. На трапезата присъства и ястие от заклания ритуално от най-старата жена в дома васильовски петел. Тя ще остави главата му до комина на огнището, за да пази къщата от магии. От полунощ по къщите тръгват сурвакарски дружини, съставени от млади момци или деца, които с обредни песни, подобни на коледарските, пожелават здраве, плодородие и благоденствие на стопаните и домочадието. Те пеят:
„Сурва, сурва весела година,
до година до амина,
златен клас на нива,
златна ябълка в градина!
До година, до амина!”
Този обичай е и повод ергените да посетят домовете на изгорите си и да бъдат официално представени на родителите им. Там те получават в дар вит-превит кравай и варакосана китка и след обхождането на селото се връщат на гости вече като „зетьове”.
Рано сутринта на първи януари във всяка къща най-възрастният човек сурвака цялото домочадие за здраве с ръжена или машата, защото народът вярва, че тази желязна клонка ще дари на хората „желязно” здраве, защото цяла година е била в досег с вълшебната сила на огъня в огнището. Още преди празника във всяка къща по стар обичай е направена сурвачка от дряново, лесково или плодно дърво, която е украсена с шарени вълнени конци, панделки и пискюли, нанизи пуканки и сушени плодове, житен клас, "сребърна" или "златна" пара. Изобщо с всичко, което отразява поминъка на хората в този район. В някои села забиват сурвачката в средата на баницата на новогодишната трапеза, като с това я оприличават на Световното дърво. Сутринта на Нова година стопаните докосват с нея стоката в оборите и след това я предават на най-възрастният човек в къщата, който пръв изрича своята благословия, а след него вземат сурвачката в ръце и благославят всички останали. Сурвачката има магически свойства само в ръцете на хората. Изпълнила своята задача, тя вече няма магическа сила, но раздялата с нея също има ритуален характер. Жените слагат пъпки от сурвачката във водата с която ще мият косите си, за да станат косите им здрави и лъскави. С клонки от сурвачка хората опушват кошерите, за да има много мед или пък слагат клонки от нея в полозите на кокошките, за да снасят те повече яйца. Неупотребената по друг начин сурвачка се хвърля на кръстопът, в реката или се изгаря, за да избягат бълхите от къщи. С всички магически действия, изпълнявани на Сурваки, стопаните целят да прогонят злите сили, шетащи по земята по време на Мръсните дни и да привлекат към себе си здраве, благополучие и благоденствие.
02. Януари, неделя, Силвестровден, Риначовден, Мръсни дни
Свети Силвестър, папа Римски. Преп. Серафим Саровски.
Името Силвестър идва от латински език и означава "гора". Името Серафим е еврейско и означава огнен ангел с шест крила. Имен ден празнуват Силвестър, Силва и Силвия; Огнян и Огняна, които могат да си изберат за имен ден Игнажден, защото Игнатий означава "огнен, пламенен, буен",
На 02.01.1835 година в Град Гвброво е открито първото в България взаимно училище - Априловското.
03. Януари, понеделник, Мръсни дни
Св. прор. Малахия. Св. мчк Гордий.
04. Януари, вторник
Събор на 70 апостоли. Прпмчк Онуфрий Габровски. Преп. Теоктист.
05. Януари, сряда, Мръсни дни, Строг пост
Св. Мчци Теопемт и Теона. Преп. Синклития и Аполинария.
В деня преди Богоявление се поднася третата кадена вечеря, която се състои от постни ястия. На трапезата присъстват още орехите, суровото жито и недогорялата свещ от предишните кадени вечери. Според народните вярвания в полунощ небето се отваря, всичко светва и животните проговарят с човешки гласове. Потича новата, чиста, кръстена вода. Ако през тази нощ праведен човек се помоли горещо и искрено, Господ ще чуе молитвата му и ще даде знак за това.
Пети януари е последният от Мръсните дни.
06. Януари, четвъртък, Йордановден, Совойница
Богоявление, Водици.
Имен ден празнуват: Йордан, Йорданка, Данчо, Божидар, Божил, Богомил, Бистра (тъй като Йордан е свещената библейска река в която Йоан Кръстител е кръстил Иисус Христос), Йонка, Йонко. Също – Богдан. По желание Теодосий (и на 11.01) и Теодосия (може и на 29.05).
На този ден Източно православната църква отбелязва кръщението на Исус Христос във водите на река Йордан от Йоан Кръстител. Тогава Господ се явил пред хората и посочил Христос като свой син. Празникът е свързан с дълбоката вяра във всепречистващата сила на водата.
Рано сутринта най-възрастният човек вкъщи, чисто момиче или пък най-малкото момче, отива на чешмата или на реката и ритуално измива домашната икона и палешника, с който са кадили трапезата, за да се роди през лятото бяло жито. Навсякъде в страната, край водоеми и реки стават църковно-народни тържества, на които свещеникът хвърля дървен кръст във водата, а млади момци и мъже скачат в нея за да го извадят. Вярва се, че годината ще е благодатна и щастлива за този, който извади кръста от водата. С менче кръстена вода и босилкова китка в ръката свещеникът минава по селото и ръси и хора, и къщи за здраве и плодородие. На този ден с новата, кръстена вода за здраве се къпят младоженци и пеленачета, стари и млади, болни и здрави. Навред задължително къпят именниците за здраве. На Богоявление се извършват редица гадания за здраве и плодородие. След вечерята всеки чупи от прекадените орехи и по ядките гадае за здравето си. Хората вярват, че ако времето е студено и кръста, хвърлен от свещеника, замръзне във водата, преди да бъде изваден, годината ще е плодовита.
За прогонване на Мръсните дни на Богоявление на много места в страната се изпълнява обичая Совойница. Това става така: група от момичета в която има предрешени "булка" и "младоженец" ходят по къщите и пеят любовни песни-припевки. Булката поръсва с босилкова китка "совойнишка" вода от котлето къщата, хората, домашните животни и стопанските постройки. Совойниците прогонват злите сили и за това там, където са ръсили те, свещеник може и да не ръси. Същите възможности имат "водичарките", моми и малки момичета, които пеят обредни песни, близки по съдържание с коледните и с лазарските. Момците, които носят кръста от реката също имат силата да прогонват злите сили и караконджулите.
От Богоявление до Сирни заговезни в страната се правят годявки и венчавки.
07. Януари, петък, Ивановден
Свети Йоан Кръстител.
Йоан е еврейско име, дошло при нас през гръцки и латински и означава "Божа благодат”, „Бог помилва" или "глас Божи". Празнуват Иван, Иванка, Йоан, Йоана, Ваньо, Ваня, Иво, Ива, Ивайло, Ивона; Калоян, което значи „милостивият Йоан”. Името Калоян може да се преведе и като „змей” или „хала”. Жан и Жана също празнуват на този ден.
На Ивановден източноправославната църква почита паметта на свети пророк Йоан Кръстител. Народът смята светеца за покровител на кумството и побратимството. На този ден кумците отиват на гости на кумовете, като носят в дар кравай, ядене и вино, а кумовете слагат богата празнична трапеза. Тогава булката отговява, т. е. прекъсва пазеното обредно мълчание пред кума. На Ивановден продължава започналото предния ден обредно къпане за здраве. Кумът къпе младоженците, ергените къпят момите и приятелите си; навсякъде къпят именниците.
На Ивановден приключват обхожданията сурвакарите по къщите в селото. момците къпят тържествено своя „цар” и се събират на празнична трапеза в дома му. На някои места те черпят на мегдана със събраното от обхожданията вино. Играе се общоселско празнично хоро.
08. Януари, събота, Бабинден
Св. Григорий, еп. Български. Преп. Доминика.
Доминика е латинско име и означава „неделя”.
8 януари е обявен за Ден на здравеопазването и родилната помощ. Традицията е започнала от празнуването на Бабинден. Това е един чисто женски празник, когато мъжете нямат думата – нито вкъщи, нито в кръчмата. Мъжко участие се допуска само и единствено в музикалния съпровод на празника.
09. Януари, неделя
Св. мчк Полиевкт.
10. Януари, понеделник
Св. Григорий Нисийски. Преп. Дометиан, еп. Мелитински.
11. Януари, вторник
Преподобен Теодосий Велики, чудотворец и отшелник.
Името Теодосий идва от гръцки език и означава "даден от Бога". На този ден празнуват Теодоси и Теодосия, Божидар и Божидарка. Последните може да празнуват на Тодоровден по избор.
12. Януари, сряда
Св. мъченица Татиана. Св. Сава Сръбски.
Името Татяна идва от гръцки език и означава "помествам, настанявам". Празнуват Татяна и Таня.
13. Януари, четвъртък
Св. Мчци Ермил и Стратоник.
14. Януари, петък
Преподобни отци избити в Синай и Раита. Света Нина.
Името е Нина е производно от Йоанина и означава "Бог помилва, Божа благодат", също "глас Божи". Ако Нина е кръстена на Николай или Николина, тя празнува на 06. декември - Никулден.
15. Януари, събота
Преп. Гавриил Лесновски, Прохор Пшински, Павел Тивейски и Йоан Колибар.
16. Януари, неделя
Честни вериги на св. ап. Петър. Преп. Ромил Видински. Свщмчк Дамаскин Габровски.
17. Януари, понеделник, Антоновден, Чуминден, Лелинден
Преподобен Антоний Велики.
Антон идва от латински език и означава „безценен”. Празнуват Антон, Антония, Андон, Донка Дончо.
Народната традиция осмисля св. Антоний като покровител на чумата и на всички други болести, наричани с табуираните имена Лели; Сладки и Медени. В Пиринския край има поверие, че болестите се събират на Антоновден, а на Атанасовден тръгват по хората. За предпазване от болести на този ден жените пекат пресни питки, мажат ги с мед и ги раздават на роднини и съседи с думите: „за лелята”, „за болята”.
Болестите
Според народните традиции болестите са 77 и половина или 99. За всички болести има лекове и билки освен за половинката или стотната болест. Хората вярвали, че заболяванията се дължат на няколко причини: поради сторен грях пред Бога; от досега на човека с демонични сили или от климатични аномалии, като вихрушката, която причинява ослепяване, оглушаване и уградисване (парализа), и гръмотевицата, която където удари, унищожава всичко. Вихрушката била смятана може би за най-страшната и опасна природна сила. Хората вярвали, че тя е изтъкана от зли демони, че е вихрено танцуваща самодва, която увлича със себе си хора, животни и предмети, че е змей или змеица, идващи в селото да отвлекат мома или момък, или пък е душата на умрял човек, затъжила се за своите близки. Когато видели вихрушка, за да се предпазят от нея, хората лягали на земята и спазвали пълно мълчание или плюели на земята и казвали:”да идеш в гората, където петел не пее и куче не лае!”, или пък хвърляли срещу вихрушката нож или секира. Говори се, че ако ножът улучел вихрушката, след това падал окървавен на земята. Често преливали мястото, откъдето е минала вихрушката с вода, като гроб, „за да се разхлади ожаднялата душа”. Народът вярва, че ако вихрушка отнесе човек и той оживее, след време проявява пророческа или магьосническа дарба.
Според поверието душите на умрелите некръстени деца се превръщали в Нави. Това били голи пилета, които пищят по покривите на къщите, където има родилка и новородено. Те искали да им напакостят, като откраднат млякото на майката или съня на бебето. Те също причинявали "навиницата", родилната треска и някои природни бедствия.
Мората също влиза в редиците на болестите. Тя е невидим дух, който идва нощем при хората и ги мъчи, като ги натиска. Жертвите й усещат огромна тежест върху гърдите си, а дишането им е затруднено. Те плачат, стенат и бълнуват на сън. На сутринта по телата им има големи синини. На страдащите от Мора хора билкарите давали да пият реза – вещество извличано от жлъчката на говедата. Край постелята им пръскали със светена вода, а през нощта до тях постовяли евангелие и кръст.
Сматяло се е, че непочитането на Господа и христианските светци и неспазването на ритуалните забрани води до раждането на недъгави деца. Значителна част от болестите хората оприличавали на демони, приели човешки облик, които били подвластни на Господа. Представите за тях са като за стари, черни, гърбави и грозни жени със разрошени и сплъстени коси. Те са облечени в черни дрипави дрехи и имат отвратителен характер. Това са Чумата, Шарката, Безсъницата и Треската. Самодивите, змейовете и вампирите също са причина за голяма част от страданията на хората. За предпазване от болести се извършвали определени магически ритуали и се спазвали редица забрани през дните на светците-покровители на отделните болести или през Тодоровата, Сирната, Русалската неделя и Мръсните дни.
Към болестите принадлежат и уроките и магиите, които се лекуват с баене и поливки. С поливките трябвало да се внимава много, защото който стъпел на място от поливки, приемал болестта. За цяр врачки и баячки използвали билки, набрани на Еньовден или на Гергьовден. За омилостивяване на болестите, в определени дни жените месели пресни питки, мажели ги с мед, рачел или петмез и ги раздавали на съседи и роднини. По същата причина болестите биватли наричани с табуирани имена – Сладки и Медени, Лелички, Бели и Червени, Сестри, Майки, Благички, Маслени, Богинки.
18. Януари, вторник, Атанасовден, Среди зима
Свети Атанасий и Кирил Александрийски. Св. Йоаким, патриарх Търновски.
Името Атанас идва от гръцки език и означава "безсмъртен". Кирил на гръцки означава "Господарски". Празнуват Атанас, Атанаска, Наско, Начо, Таню, Танка. По правило Кирил и Кирилка Празнуват в деня на светите братя Кирил и Методий на 11 май.
Според нашата народна традиция свети Атанас е победител на зимните студове и снегове, които му се паднали при подялбата на света. На този ден светецът съблича дебелия си кожух, облича бяла копринена риза, яхва вран кон и отива навръх планината да вика лятото. В някои райони на страната хората вярват, че свети Антоний и свети Атанасий победили и оковали болестите и най-вече Чумата във вериги. От там идва и прозвището на посветените им дни "верижници". За предпазване от болести навсякъде в страната колят в жертва черна кокошка, а перата й запазват за цяр. На този ден жените пекат и раздават пресни питки намазани с мед, рачел или мармелад за здраве.
От друга страна свети Антоний и свети Атанасий са смятани за двама братя ковачи и за това на Атанасовден празнуват ковачи, железари и ножари.
Чумата
Според народните вярвания Чумата се е родила заедно с мечката в деня на свети Атанас и се разхождала свободно по земята до деня на свети Харалампий, когато той я хванал и оковал с девет вериги. Чумата е стара, грозна, гърбава и страшна бабичка. Косите й са рошави и сплъстени, а дрехите - черни и дрипави; очите й са червен огън, ноктите й са дълги и остри като ножове. Тя отсича главите на обречените хора с остра коса. Чумата може да се превръща в мечка, в кокошка, в коза, в мишка, във вълк или змия. Понякога се престорва на омагьосана жена, на кълбо прежда или на стиска вълна. Тя си има и детенце, наречено чумниче, което увива във вълна и за това, при епидемия хората оставяли пред вратите си корито с топла вода, сапун, пешкир, гребен и къделя вълна, та ако мине Чумата, да изкъпе и подреди детенцето си и да стане по-благосклонна към хората. Старите хора разказват, че Чумата се крие по таваните в кошовете с вълна. Там приспива детето си, а когато то е будно, играе с него на орехи. Шумът от търкулнатите орехи се чува из цялата къща, но само съботниците и кучетата могат да видят страшната бабичка.
За да се предпазят от Чумата хората извършвали различни магически ритуали: двама братя близнаци с два вола близнаци извършвли ритуално заораване на селото, като в същото време вдовиците от селото се качвали на покрива на някоя къща и за една нощ изработвали чумно платно. През него трябвало да се проврат всички жители на селището, а след това го закопавали в чужд синор, за да изгонят чумата. В Тракия една жена мълчешком изпича прясна погача, увива я в нов месал и я слага в нова торба, заедно със сол и мед, след което мълчешком се качва в каруца и един мъж я извежда извън землището. Там жената отново мълчешком окачва торбата на плодно дърво, качва се в каруцата и мъжът я връща в село в пълно мълчание. Казват, че на отиване воловете едва теглели колата, защото чумата била много тежка. Също против болестта двама близнаци или мъже, чиито имена са единствени в селото добивали нов, жив огън от липови, хвойнови или лескови клонки, през който трябвало да преминт хората и домашните животни от цялото село. При чумна епидемия хората бягали от болестта в гората. От тогава е и приказката:" където има шума, няма Чума".
19. Януари, сряда, Света Черна
Преподобен Макарий Египетски. Св. Марк Ефески.
Името Макарий идва от гръцки език и означава „блажен”.
В много райони на България денят след Атанасовден се тачи за предпазване от вънкашната болест - епилепсията. На този ден жените не работят нищо, а ако се падне в неделя, отменят се всички годявки и венчавки, за да не се разболее някой от младоженците. За омилостивяване на болестта стопаните колят черна кокошка или черно петле и раздават пресни питки, намазани с мед или рачел за здраве.
20. Януари, четвъртък, Петловден, Ихтима
Преподобен Евтимий Велики. Свети Евтимий, патриарх Търновски.
Името Евтимий идва от гръцки език и означава „благодушен”, „с добро сърце”. Празнуват Евтим, Евтимия.
Регионален празник, честван за здраве и плодовитост при момчетата, като жертвата е петел (някъде и за момичетата, като жертвата е ярка). Птицата се коли от майката или от малко момче (петелар) на прага на пътната врата, като се внимава кръвта да напртсъка всичко наоколо. С кръв се прави кръстен знак по челото на петеларя и на другите момчета. Пекат се кравайчета и се раздават за здраве заедно с месото от петела, който е сварен цял. Петльовата глава се оставя при пътната врата, за да плаши болестите и злите сили. В Странджа планина свети Евтим се смята за покровител на вънкашната Болест - епилепсията.
21. Януари, петък
Преподобен Максим изповедник. Мъченик Неофит.
Името Максим идва от латински език и означава „най-голям”, „най-велик”. Името Неофит идва от гръцки език и означава „новопокръстен”. Празнуват Максим и Неофит.
22. Януари, събота
Св. ап. Тимотей. Прпмчк Анастасий Перски. Свщмчк Петър Български. Мчк Сионий.
23. Януари, неделя
Свщмчк Климент Анкирски. Мчк Агатангел.
24. Януари, понеделник
Преподобна Ксения Римлянка.
Името Ксения (Аксиния, Оксана) идва от гръцки език и означава „гостоприемство”.
25. Януари, вторник, Зимен Гергьовден
Свети Григорий Богослов.
Името Григориос идва от гръцки език и означава „стоя буден”, „бдя”. Празнуват Григор, Гриша, Григорина.
Свети Григор се тачи за предпазване от болно гърло.
26. Януари, сряда
Преп. Ксенофонт и дружината му.
27. Януари, четвъртък
Пренасяне мощите на свети Йоан Златоуст.
28. Януари, петък
Преподобен Ефрем Сириец.
Ефрем е еврейско име (Ефраим) и означава „плодоносна област”.
На 28 януари 1998 година бе открит първия радиус на Софийското метро.
29. Януари, събота
Пренасяне мощите на св. Игнатий Богоносец.
30. Януари, неделя
Свети Три светители. Св. Иполит Римски. Св. Петър, цар Български. Преп. Сергий Къпински. На 30.01.1894 година е роден цар Борис III.
31. Януари, понеделник
Св. безсребреници и чудотворци Кир и Йоан.

Ели Маринова



Сподели това във Facebook: Сподели във Фейсбук

Други статии от този експерт:

Въведение в нумерологията
Картите Таро и тяхната история
Нумерологична прогноза на България през 2010 година
Имени дни и празници през месец декември
Сънищата
Какво представлява психометрията
Нумерологични значения на числата.
Месец Януари, Голям Сечко
Празници и имени дни през месец февруари
Ели Маринова в Шоуто на Иван и Андрей 18.02.2010 г.
Честита Баба Марта!
За българските традиции
Стихиите в сънищата ни: водата
Лазаровден и Цветница
Червеното великденско яйце
Празниците през април
Стихиите в сънищата ни - огънят
Нумерология - Господарските числа, числа на изпитания
Календар за месец май
Обредите на Гергьовден
Спасовден, Черешова задушница, Свети Дух
Календар за месец юни
Писмената
Буквите в сферата на нумерологията
Гаданията МО
Обреди и празници през месец юли
Руните на викингите
За магиите и омагьосването
Бългаски празници и обреди през август
Суеверия и поверия
Енергийният вампиризъм
празници и имени дни през септември
В нумерологията - Лична година, Личен месец, Личен ден
Денят на пророк Йона
Гадателката Ели Маринова: Десислава я чака сватба
Празници и обреди през октомври
Ели Маринова пред Езотеричен журнал за жената
Обреди и празници през ноември
Така го правят жените - Ели Маринова за сънищата
Празници и обреди през декември
Ели Маринова пред вестник Ретро
Цветовете в сферата на нумерологията
Празници и обреди през януари 2011 г.
Нумерологична прогноза за България през 2011 година
Празници и обреди през февруари, 2011 г.
Истината за вампирите
Ели Маринова за нумерологията пред БНТ
Празници и обреди през март 2011 г.
Празници и обреди през април 2011 г
И-Цзин, китайската Книга на промените
Ели Маринова - Президентски избори 2011 - Коя да е датата?
Празници и обреди през месец май 2011 г.
Ели Маринова в ББТ послучай петък 13-ти
Празници и обреди през юни 2011 г
Празници и обреди през юли 2011 г
Празници и обреди през месец август 2011 г.
Празници и обреди през септември 2011 г.
Празници и обреди през октомври 2011 г.
Празници и обреди през ноември 2011 г.
Празници и обреди през декември 2011 г.
Нумерологична прогноза за 2012 година
Как да изчислим личен ден, месец и година
Нумерологична прогноза за България 2013 тодина
Нумерологична прогноза за България 2014 г.
ЗА ФИЛОСОФСКОТО ЗЛАТО
НУМЕРОЛОГИЧНА ПРОГНОЗА ЗА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2015 ГОДИНА
2015 - година на Козата
Малко здравословна хиромантия
МАГИЯТА НА СКЪПОЦЕННИТЕ КАМЪНИ
 








Маг Наско
Occultportal ©