Начало Експерти Материали Попитай Оракула Форум Окултен портал Хороскоп
Occultportal - Окултен портал
 


Име:
E-mail:
Съобщение:
 
Консултирайте се с:
Атанас Велков
Атанас Велков
Окултен наблюдател
0888040420 Skype икона
Визитка >>
Руми Атанасова
Руми Атанасова
Окултен наблюдател
0034610637687 Skype икона
Визитка >>
 Eли Маринова
Eли Маринова
нумеролог
+359896530106 Skype икона
Визитка >>
Шаман

Шаман

Публикувано от:

Шаман
Прегледана днес 2130 пъти

Шаман. Самата дума звучи загадъчно, дори леко страшничко. В представите ни първо изниква мистериозната фигура на полусмахнат мистик от друго време и друго място, фигура на лечител или предсказател, билкар или разказвач на митове, мъдрец или епилептик с помътен от халюциногени мозък. Шаманът е всичко това, но тези роли не изчерпват същността му...

Имало е време, когато хората са живеели в непрекъснат страх от природните стихии. Те се прекланяли пред по-силните от тях животни - боговете-тотеми на първобитната вяра. Езикът и оръдията, „инструментите” на разумния стремеж към оцеляване, са били в нaчалния етап от еволюцията си. Въпреки незрелостта си, съзнанието на прачовеците навярно е пораждало безброй въпроси. Въпроси за света и мястото в него на страхливото мислещо животинче, въпроси за произхода и целта на съществуването, въпроси за достъпните и недостъпните за управление космични сили.

Днес праправнуците им не изпитват нужда да си задават тези въпроси - родителстващите институции услужливо поднасят отговорите в лесносмилаем, полуфабрикатен формат. Но в онези времена от задоволителните отговори са зависели психическото и физическото оцеляване на младия вид. Племето изпитало нужда от водач на душите - и се появил шаманът.                                  

Шаманизмът е най-древният опит на човека да се свърже пряко с „отвъдните” космични сили. Незнайно как - дали надарени със свръхспособности по рождение, дали облагодетелствани от случайни прозрения, дали чрез експериментирането с отровни гъби и треви, но някои членове на племето се отличавали от другите. Те можели да говорят с животните, общували с душите на мъртвите, сприятелявали се с духовете на болестите. Научили се да използват глада, недоспиването, сексуалния и емоционалния аскезис или ритмичния танц, за да влизат в особени състояния на екстаз. „Оттам” лекували своите съплеменници, връщали изгубените им души, вклинявали магически предмети в телата на враговете си. „Там” те се срещали с предците и тотема покровител на племето, за да се учат от силата и мъдростта им и за да се съветват в трудни времена. Шаманът, наравно с вожда, бил обект на особено социално уважение и страхопочитание. Защо? Освен с отвъдните дела, шаманите се занимавали с нещо, което днес можем да наречем „психична хигиена на общността”. Те били пазители на мита за сътворението - ДНК-то на племенното съзнание. Без никакво знание откъде идват и накъде отиват, кое е табу и кое - задължение, прачовеците никога не биха могли да направят крачката от примитивното към рационалното и организирано същество. Photobucket Шаманизмът като древна професия на посредничество между хората и отвъдните сили чрез състояния на транс е оцелял и до днес. Той не е бил обвързан веднъж завинаги с определен дух, тотем или бог, с определен „твърд” ритуал - бил е достатъчно гъвкав, за да се пригоди към следващите форми на духовен живот. Общото между жреците на Египет, вуду-магъосниците от Хаити, тибетския ламаизъм и кварталната ясновидка е, че всички те са разклонения на старото дърво на шаманизма. По света са останали няколко места, където шаманските практики съществуват в почти оригинална форма. Като по правило тези забравени от бога кътчета или са с лош климат, или са труднопроходими, или и двете – пустинята Гоби в Монголия, джунглите покрай големите реки на Южна Америка, митичната Сибирска тайга. Там все още живеят хора с мислене, свързано повече със здравето и природата, отколкото с парите, славата и властта. Именно затова духовният „ъндърграунд” не е умрял по тези места. Тъкмо обратното, местните шамани имат статут, отговарящ по западния стандарт на нещо средно между лекар, учител и психотерапевт... който при това може и да омагъосва. Елементи от света на живия шаманизъм в три конкретни въпроса и отговора: Как се става шаман? Има три начина – да носиш „шаманския ген” по наследство; да бъдеш избран от свръхестествените сили; да търсиш сам магичните способности. Първите два способа се считат за по-надеждни, предназначени за по-силните шамани. Опитът е показал, че личното желание не е достатъчно, за да бъде някой добър водач на душите. Най-вече заради шаманската криза, описвана в антропологичата литература като мъчително душевно преживяване, с което никой кандидат-магъосник не може да се размине. Трябва наистина да си призван, за да останеш психически здрав след подобна дълбока душевна метаморфоза. Младеж от Южноамериканското племе яномама от малък расте мълчалив, замислен, меланхоличен. Склонността му да страни от другите, странното му държание и привидно лабилната му нервна система на друго място биха били изтълкувани като несъмнена психична обремененост с висок риск към душевни заболявания. В западното общество този младеж би свършил в клиника или най-малкото би бил окачествен като ексцентричен и несправящ се аутсайдер. Но поради факта, че баща му и дядо му са силни шапори (местната дума за шаман), другите от племето просто го оставят необезпокояван да си броди из джунглата и да си мечтае. Те знаят, че когато юношата достигне полова зрялост, старият шаман ще построи специална колиба близо до селото, ще стрие от определен вид лиани халкциногенния прах епена, ще приготви всичко за дългия ритуал на посвещението. След това ще изолира сина си от останалите (най-вече от жените), ще го храни само с вода и мед, ще пее своите шамански песни пред входа на колибата. Младежът ще смърка денонощно епена, за да стигне до света на хекурите – горски сили, асоциирани с животни съюзници. Изтощен и опиянен след много дни на видения, той ще излезе от колибата и ще заяви, че хекурата на колибрите е пробила гърдите му и е влязла в него. Ще изостави близките си и човешката си същност, за да се отдаде на учение в джунглата под ръководството на хекурите и баща си. Страшна съдба сполетява малко сибирско момиченце. Изгубило се в зимната виелица, отчаяно и ужасено, то попада в гръмотевична буря. Намират го на сутринта, ударено от гръм и полумъртво. Когато най-накрая се връща от ничията земя между смъртта и живота, то започва да разказва странни истории. Собствената й сестра близначка, починала в невръстна възраст, й се явила и я водила на чудни места. Там грозните, приличащи на късове месо духове на болестите посветили ударената от гръм в тайните на лечителството. Мъртвата близначка й обяснила, че чрез смъртта си й е подарила собствената си сила и с това е предопределила шаманската й съдба. Уверила я, че ще научи вълнуващи и тайнствени неща, недостъпни за обикновените хора, но я заплашила със смърт, ако откажела да учи. Избраницата в началото се съпротивлявала, но не можела да се отърве от плашещите видения и от знанието, което идвало при нея по неведоми пътища. Другите от селото започнали да водят болните си деца при нея, викали я при раждане, а в замяна й носели храна и дрехи. Постепенно я приели като шаманка-покровителка на женските тайнства – обект на особена почит в местното общество. Измъчен от болести и лош късмет, северномерикански индианец от Британска Колумбия решава да се откаже от стария си живот и сам да търси шаманско просветление. Той построява колиба за изпотяване, където прекарва нощите си сред изпаренията на запалени мокри клони. Години наред индианецът танцува и пее, молейки за видение, което да оповести навлизането му в света на шаманите. Една нощ изпада в транс, който продължава с дни. През това време сънува входа на една пещера в пустинята. Вътре голи мъже хванали тялото му с огромни щипки, откъснали главата му, разчленили тялото му и го хвърлили във врящ казан „за три години”. После му изковали нова глава, сглобили скелета му от кости, извадени от някаква река. Пречистили и подменили вътрешните му органи. Дали му нови очи, с които да „вижда” по време на лечителски сеанс. Пробили ушите му, за да разбира езика на растенията. Когато се събудил, той установил, че умее да изпада в пророчески транс по свое желание и да танцува, без да се изморява.* Независимо дали си наследник, избраник или самоук, шаманската криза е неизбежна. Болезнените видения и усещания изпитват годността на кандидат-шамана. След като преминат през „смяна на кожата”, шаманите осъзнават, че старият им живот безвъзвратно е отминал. Освен с придобитите сили те са белязани и с крайна самота, тъй като вече дори самите те не се считат за обикновени хора. Тази донякъде трагична духовна трансформация е особено тежка за шаманите по неволя. Има поверие, че неподчинилите се на съдбата си или умират от болести и слабост, или полудяват. Какви са атрибутите на шаманите? Шаманизмът е толкова разнолик в проявленията си, че трудно може да му се даде обобщено описание. В днешно време той е най-разпространен и „институционализиран” в Централна и Северна Азия. Там хората все още ходят при шамана като при доктор, страхуват се от гнева му и го уважават като по-висш техен събрат. Затова в Сибир и Монголия това е нещо като професия с почти регламентирани ритуали, носии и магъоснически предмети. Навярно заради това много от местните лечители реално не притежават сензитивността и способностите на предците си. На болните им стига дори само ритуалът, за да повярват и да се излекуват чрез самовнушение. При северните шамани често се среща ритуалната носия, съчетана понякога с маска, калпак или почерняне на лицето. Странният външен вид всъщност има дълбоко символично значение, подпомага навлизането в транс, служи като вместилище за натрупаната мистична енергия. Когато облича на голо носията, слага маската на духовете и пие свинска кръв, шаманът се подготвя психически за предстоящото му потапяне в света на мистериите. Нерядко шаманската дреха е покрита с пера, за да наподоби сова или орел - най-честите магически животни, отъждествявани с екстатичния полет. Друг път е покрита с метални орнаменти, тежащи понякога до 20 килограма и издаващи ритмично звънене по време на танците. Тези орнаменти символизират човешки органи, скелета на птица или човек, дълги змии или духовете на болестите. Всички тези чудати елементи сами по себе си са безсмислени. Но когато шаманът е вдъхнал от силата си в тях след дългите и изтощителни сеанси, те се срастват с неговата магична същност до такава степен, че той отказва да извършва ритуал без тях, пази ги ревниво от чужди ръце и ги завещава на учениците си след смъртта си. Други шамански атрибути са барабаните, кратунките и огледалата. Барабанът е издълбан от жертвена бреза, открита от шамана в пророчески транс. С всеки звук той връща притежателя си до дървото източник на сила. Отдавна е призната ефикасността на равномерния, постепенно забързващ се ритъм за провокиране на транс. Медното огледало служи за гледане в „другата реалност” и за разпознаване на потребностите на потърсилите магъосническа помощ. В кесийка или кратунка живеят опитомените в практиката духове съюзници – колкото повече, толкова по-силен е шаманът.                                                                                           Какво правят шаманите? Няма еднозначен отговор - всеки магъосник, знахар или гадател от незападните култури е наследник на специфична традиция, специфичен модел на обяснение на необяснимото. Като се прибави и склонността на силите да се проявяват абсолютно индивидуално, сякаш пречупени през уникалния характер на отделната личност, то дейността на шамана включва както диагностицирането по урина, така и финалния мистичен полет до извора на космоса.                                                                                                


Има и шамани, които посвещават целия си живот на учене, експериментиране и наставничество, като рядко използват способностите си извън тесен кръг посветени. Но ако се вземат предвид само ролите на шамана, свързани с посредничеството между общността и свръхсилите, дейността му може да се сведе до лекуване, предсказване и даване на обяснения. В древните общества всички болести се разглеждали като състояние на неравновесие между човека и света. На езика на шаманите - душата или части от нея напускат болния. Лечебният сеанс е успешен само тогава, когато шаманът влезе в състояние на транс, като при това увлече и пациента си в „другата реалност”. Този специфичен пласт на преживяванията съвременната психотерапия би класифицирала като свръхдълбока хипноза или алтернативно състояние на съзнанието. Така или иначе, това е състоянието, в което духовно, психично и телесно са едно и също нещо, думите имат силата да лекуват, а образите - да предизвикват органични промени. Чрез заклинания, масажи и внушения шаманът убеждава болния да се изправи лице в лице с корена на проблема. Привидно телесната болест може да се окаже породена от духовна криза, а психичното неразположение - от лоши мисли. Шаманите са убедени, че душата може да бъде увредена и отвън. Поради свързаността на явленията в природата те вярват, че злонамерени ритуали, направени от могъщ магъосник, могат да разболяват, дори да умъртвяват. Оттук натам съвременните паралели свършват – шаманът се превръща в птица, която помага на изгубената душа да се върне; извиква своите духове помощници, които влизат в тялото на болния и вдъхват енергия на увредените органи; използва ясновидство, за да „види” и обясни символно същността на проблема.                                                            


Шаманизмът предлага холистичен тип лечение - той не работи с типичната парадигма, която отцепва тялото от психиката. Лекувайки злотворните образи от подсъзнанието, той същевременно лекува и тялото. Лекува и изкривения, болен, объркан дух. Предсказанията също се извършват в състояние на „професионален” транс. Шаманът избира своя най-пряк път до силата - интензивна концентрация, халкюциногени, барабанен ритъм или научени от духовете песни. Когато екстатичното преживяване достигне върховата си точка, предсказващият се среща с прашаманите, с мъртвите или с животното-покровител на племето. След сеанса споделя преживяното, прави изводи, тълкува получените съвети. Има и масови ритуални „запитвания на духа” по вълнуващи общността въпроси. Например при митоте - церемониално поглъщане на пейотени пъпки в Централна и Южна Америка - шаманът води неколкодневна „аудиенция” на индианците при духа на кактуса. През това време всеки задава своите въпроси – било лични, било универсални. Ако „хареса” човека, пейотеният дух ще отговори в разгърната приказна форма и на най-съкровените му въпроси. Практика, въодушевила LSD-пътешествията на редица ексцентрични учени в епохата на психеделичната революция. Много свързана с предходната функция е даването на обяснения. Днес имаме телевизия, книги и интернет - но едно време хората са имали нужда от помощник в търсенето на културна и лична идентичност. Да си никой, да си изгонен от племето, да не вярваш в ценностите на другите, било равносилно на загуба на човешкия облик. А загубата на идентичността водела до психична инертност и до чувството, че човек не заслужава да живее. Често изгонените от племето наистина залинявали и умирали. Шаманите осъзнавали тази психологична нужда от разясняване на смислите, от приобщаване на членовете на племето към някакъв общ мироглед. Във вечерите около огъня, по празници или след битки те включвали новите събития в космогоничния план на предците. Един от най-разпространените митове за сътворението, развит в сходни варианти при редица първобитни култури, носи идеята за Световното дърво. То пониква от Майката земя и се разпростира чак до Великото небе. Соковете му текат към клоновете на различните животински царства, от тях израстват филизите на отделните кланове и семейства, а всеки индивид е малка жива пъпчица от космичното растение. Когато е вярвал в този мит, първобитният човек се е чувствал „на мястото” си, вкоренен в земята и свързан с останалите форми на живот - днес всеки е свободен да избира в какво да вярва, но от друга страна, е заплашен от екзистенциалните кризи на размитата индивидуалност. В контекста на технологичната революция първобитното и далечно мислене на шаманите буди насмешка. Не трябва обаче странностите му да се тълкуват като анимизъм, суеверие и незнание. Предците ни просто не са имали други категории, чрез които да осмислят опита си от непознатото. А шаманизмът е бил много по-пряк и дълбок, отколкото по-късно развилите се религии и култове. Гадателката Зоя коментира пред писателката Гала Наумова опитите на амбициозна американска изследователка да вмести шаманизма в своите концепти: „Тя иска рационално да обясни магията, тайната, спиритуалното явление. Те обаче не могат да се материализират. Ако всичко се обясни и дефинира научно, ако би могло да влезе в определени чекмеджета, шаманите биха престанали да съществуват.” Автор: Андрей Коцев /за сп. Инсайт/ http://www.insightbg.com -------------------------------------------------------------------------------- * Описанието е по научният труд на Мирча Елиаде, посветен на шаманизма




Сподели това във Facebook: Сподели във Фейсбук

Други статии от този експерт:

Шаман
Да разбереш Шаманизма
Свастиката
Как да се храним през пролетта
Как да се храним през лятото
Как да се храним през есента
Как да се храним през зимата
Любовта и числата
Изчислете своята лична година
Шамана ни води към истината как да се пазим
Шаманска медицина
Свещенни предмети в Шаманизма
Магии се развалят с шамански ритуали
Числото на вашия дом
Нумерологична прогноза за 2008 година
Скъпоценните камъни
Цветарство под зодиака или от какво се нуждаят вашите цветя?
Гадаене с червени скъпоценни камъни
Стихии и съдба
Трепетник
Ръката на Фатима
Как да се предпазим от манипулатори
Прераждане
Дори да не вярваш, подковата пази дома ти
Шамани владеят полови магии
Цветотерапия
Талисманите и Амулетите
ФЪН ШУЙ
Мотива на Психичичната атака
Как да се предпазим от Манипулатори
Магията на цветовете
Пръстенът - символ на вечност, власт, вярност
Mагия ли е хаосът
Общуването като тайнство
За какво говорят цветята
Еротичният език на бижутата
Тайната сила на парите
Шаманизмът е най-старата магическа и мистична традиция
Шаманите се появяват по време на криза
Шаманизма у Българите
Oмразата отнема смисъла на живота
Любовта е цвете на свободата
Гадаене със знаци
Доминото като метод на гадаене
Гадаене на кафе
Магически зар
Гадаене по номера на банкнота
Лесно ли Ви нараняват?
Значението на съня за организма
Победи себе си!
Магията на внушението
Подсъзнанието може всичко
Любовта е цвете на свободата
Здраве и бойни изкуства
Защо правим любов?
Спортове за по-фин силует
Oмразата отнема смисъла на живота
Животворната сила на цветята и фън шуй
Индиански хороскоп
Как да намерим числото на живота си?
Весел хороскоп
Месецът, в който сте родени, влияе върху съдбата ви
Индианска астрология
Никулден
Студентски празник 8-ми декември
9 декември - Зачатие на Св. Анна. Празник на майчинството.
За Сънохващача
Значение на цифри в сънят
Цветови решения според фън шуй
10 декември - Международен ден за правата на човека
Зодиите – кой как обича
Как да тълкуваме сънищата
Мистичното внушение на камъните
Руните като магически символи
КОЛЕДНИЧЕ
Mонарда
Ш А М А Н И З Ъ М
Тайните на Мадарския конник
Определете Вашия камък в зависимост от:
КАРМИЧНА АСТРОЛОГИЯ
Прераждането и връщането към минал живот
Къде да празнуваме Коледа? Йерусалим – свещена земя
Магията на камъните
Цветът ти казва това!
Кармата или как да създадем своя живот
Днес е 3-ти март! Освобождението на България!
ЧЕСТИТ 3 МАРТ НА ВСИЧКИ БЪЛГАРИ !!! ПОЗДРАВЯВАМ ВИ С ПРАЗНИКА -БЪДЕТЕ ЖИВИ И ЗДРАВИ И НЕКА БОГ Е С НАС !!!
Честваме 132 години от Освобождението
Българската православна църква навърши 1140 години
Баба Марта се разлюти
Днес е Благовещение, у нас му казват Благовец
Света Четиридесетница
Цветница
Ц в е т н и ц а
Страстната седмица
Вторник на Великата седмица
Сряда на Великата седмица
ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК - Четвъртък на Великата седмица
ВЕЛИКИ ПЕТЪК или Разпети петък - Петък на Великата седмица
ВЕЛИКА СЪБОТА - Събота на Великата седмица. Слизането на Иисуса Христа в ада
ВЕЛИКДЕН - Христос воскресе! Воистина воскресе! - Христос възкръсна! Наистина възкръсна!
Подвижните празници от Великден до Петдесетница
6 декември – Никулден
 








Маг Наско
Occultportal ©